PSK – Poznaj swojego klienta (ang. KYC – Know Your Customer) Klient indywidualny
PSK/KYC – to zbiór informacji o kliencie pozwalających określić jego wiarygodność, profil transakcyjny, a także dokonać weryfikacji jego tożsamości.
Obowiązkiem banku wynikającym z Ustawy z dnia 1 marca 2018r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (w skrócie: Ustawa AML) jest m.in. identyfikacja i weryfikacja tożsamości klienta, a także badanie źródła pochodzenia środków klienta. Odbywa się to w ramach stosowania środków bezpieczeństwa finansowego.
Zalety KYC
- Zapobieganie kradzieży tożsamości i pomoc w zwalczaniu nadużyciom finansowym.
- Zmniejszenie ryzyka prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu.
- Nieoceniona pomoc w ocenie ryzyka klienta w procesie kredytowania, a także zarządzania tym ryzykiem.
- Zwiększenie zaufania do banku. Zapewnienie bezpieczeństwa środków lokowanych w banku.
Jakie działania podejmujemy zgodnie z KYC:
- Potwierdzamy Twoją tożsamość – w tym celu musimy mieć Twoje aktualne dane i dokumenty
- Badamy źródło pochodzenia środków dlatego możemy poprosić Cię o złożenie oświadczenia o źródle pochodzenia środków , a także o dokumenty potwierdzające zadeklarowane źródło pochodzenia środków
Jakie działania podejmuje Bank, gdy nie może zastosować środków bezpieczeństwa finansowego?
1. Nieaktualny dokument tożsamości/nieaktualne dane osobowe
1. Nieaktualny dokument tożsamości/nieaktualne dane osobowe
- Prosimy Cię o aktualizację danych osobowych/dokumentu tożsamości - zgodnie z art. 34 Ustawy AML.
- Stosujemy zapisy wskazane w art. 41 Ustawy AML.
- Prosimy Cię o uzupełnienie aktualnych informacji na temat źródła pochodzenia środków i/lub aktualnego oświadczenia o źródle pochodzenia środków - zgodnie z art. 34 Ustawy AML
- Stosujemy zapisy wskazane w art. 41 Ustawy AML.
Jakie działania podejmuje bank, gdy nie może zastosować środków bezpieczeństwa finansowego?
W jaki sposób Bank może się z Tobą kontaktować
- telefonicznie,
- mailowo,
- smsowo,
- listownie,
- poprzez wiadomość w bankowości internetowej/mobilnej.
Dokumenty tożsamości
- Dowód osobisty
- Identity card
- Paszport
- Karta pobytu
Źródło pochodzenia środków
Np.:
- umowa o pracę
- akt notarialny nabycia/sprzedaży nieruchomości,
- umowa pożyczki/darowizny/itp.
W jaki sposób możesz uzupełnić dokumenty?
Słownik pojęć
AML
skrót od Anti-Money Laundering; zestaw procedur oraz działań mających na celu zwalczanie prania pieniędzy oraz przeciwdziałanie finansowaniu terroryzmu. Dbanie o to, by do obiegu nie trafiły środki pochodzące z działalności przestępczej (np. handel ludźmi, narkotykami, wyłudzenia pieniędzy).
W Polsce reguluje Ustawa z dnia 1 marca 2018r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.
W Polsce reguluje Ustawa z dnia 1 marca 2018r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.
Dokument tożsamości
dokument potwierdzający tożsamość oraz obywatelstwo.
Źródło pochodzenia środków
wskazanie na pochodzenie środków lokowanych w Banku (może to być np. umowa o pracę ze wskazaniem nazwy pracodawcy, spadek, darowizna, prowadzenie działalności gospodarczej ze wskazaniem nazwy podmiotu). Bank zastrzega sobie prawo do pozyskiwania od klientów dokumentów potwierdzających pochodzenie wpłacanych środków, np. kopii umowy kupna/sprzedaży, potwierdzenia wypłaty środków itp.
Ustawa AML
Ustawa z dnia 1 marca 2018r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu
Art. 34 Ustawy AML
Art. 34. 1. Środki bezpieczeństwa finansowego obejmują:
Art. 41. 1. W przypadku gdy instytucja obowiązana nie może zastosować jednego ze środków bezpieczeństwa finansowego, o których mowa w art. 34 ust. 1:
Art. 34 Ustawy AML
Art. 34. 1. Środki bezpieczeństwa finansowego obejmują:
- identyfikację klienta oraz weryfikację jego tożsamości;
- identyfikację beneficjenta rzeczywistego oraz podejmowanie uzasadnionych czynności w celu: a) weryfikacji jego tożsamości, b) ustalenia struktury własności i kontroli – w przypadku klienta będącego osobą prawną, jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej lub trustem;
- ocenę stosunków gospodarczych i, stosownie do sytuacji, uzyskanie informacji na temat ich celu i zamierzonego charakteru;
- bieżące monitorowanie stosunków gospodarczych klienta, w tym:
- analizę transakcji przeprowadzanych w ramach stosunków gospodarczych w celu zapewnienia, że transakcje te są zgodne z wiedzą instytucji obowiązanej o kliencie, rodzaju i zakresie prowadzonej przez niego działalności oraz zgodne z ryzykiem prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu związanym z tym klientem,
- badanie źródła pochodzenia wartości majątkowych będących w dyspozycji klienta – w przypadkach uzasadnionych okolicznościami,
- zapewnienie, że posiadane dokumenty, dane lub informacje dotyczące stosunków gospodarczych są na bieżąco aktualizowane.
Art. 41. 1. W przypadku gdy instytucja obowiązana nie może zastosować jednego ze środków bezpieczeństwa finansowego, o których mowa w art. 34 ust. 1:
- nie nawiązuje stosunków gospodarczych;
- nie przeprowadza transakcji okazjonalnej;
- nie przeprowadza transakcji za pośrednictwem rachunku bankowego;
- rozwiązuje stosunki gospodarcze.