Sprzedaż detaliczna bez zaskoczeń 24 czerwiec 2024 r.
Dynamika sprzedaży detalicznej w cenach stałych przyspieszyła w maju, do 5,0% r/r wobec o 4,1% r/r miesiąc wcześniej. Dane były zbliżone do oczekiwań rynkowych. Po usunięciu czynników sezonowych odnotowano solidny wzrost (o 3,3% m/m sa), po kwietniowym spadku o 3,5% m/m. W okresie styczeń-maj sprzedaż detaliczna była dość wahliwa, jednakże średnio biorąc z miesiąca na miesiąc rosła o ok. 0,6% (odsezonowana), podczas gdy w analogicznym okresie 2023 obniżała się średnio o 0,3%, a średnio w całym 2023 wpadła w stagnację (0,0% m/m sa). W maju br. drugi raz z rzędu skurczyła się sprzedaż detaliczna w kategorii żywność, napoje i wyroby tytoniowe, o -1,0% r/r. Podtrzymujemy naszą tezę, że mogło to wynikać m.in. z powrotu VAT na żywność od kwietnia. W kolejnych miesiącach spodziewamy się utrzymania wzrostu sprzedaży detalicznej, choć ze względu na ostatnie nieznaczne pogorszenie przyszłych nastrojów konsumenckich oraz utrzymującą się zwiększoną skłonność do oszczędzania wydatki konsumenckie mogą być rozważniejsze.
![](/dam/jcr:98dc2811-5ee6-48c0-945b-d617895f2ae2/icon-strukturyzowany.png)
![sprzedaz-detaliczna](/alior/dam/jcr:28b30166-f3f7-46d7-9089-71be85d9694b/20240624-sprzedaz-detaliczna.2024-06-24-12-58-05.png)
Źródło: GUS, opracowanie własne
Utrzymują się solidne wzrosty popytu na pojazdy samochodowe, motocykle i części (+23,8% r/r), paliwa stałe, ciekłe i gazowe (+9,0% r/r) oraz dobra z kategorii pozostałe (+23,5 % r/r). W maju pozytywnie wyróżniała się także sprzedaż farmaceutyków i kosmetyków (+10,2% r/r). Na minus oddziaływały wspomniane wyżej dobra z kategorii żywność, napoje i wyroby tytoniowe (-1,0 r/r), tekstylia (-13,5% r/r) oraz dobra z kategorii meble, RTV, AGD (-8,4% r/r), kategoria będąca pod presją spadającej w tym roku liczby mieszkań oddawanych do użytkowania.
![sprzedaz-detaliczna-struktura](/alior/dam/jcr:2b2f3f8a-b239-4388-a643-c4df7739eb4a/20240624-sprzedaz-detaliczna-struktura.2024-06-24-12-58-30.png)
Źródło: GUS, opracowanie własne
W maju utrzymała się dodatnia dynamika sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (+6,8% r/r). W porównaniu z analogicznym miesiącem roku poprzedniego, w maju zmniejszył się o 0,2 p.p. udział sprzedaży przez Internet w całej sprzedaży detalicznej (do 8,6%), pozostając w okolicach 12-miesięcznej średniej (8,7%).