Co to jest BIK?
Biuro Informacji Kredytowej (BIK) jest to instytucja powołana w 1997 r. na podstawie art. 105 ust. 4 ustawy Prawo bankowe w celu zbierania i udostępniania bankom i SKOK-om informacji dotyczących zobowiązań kredytowych klientów indywidualnych, jak również przedsiębiorców. Rejestr BIK nie jest rodzajem listy nierzetelnych Kredytobiorców. Przekazywane tam informacje dotyczą wszystkich kredytów udzielanych przez banki, niezależnie od terminowości spłaty zadłużenia.
Jak długo dane są przetwarzane w BIK?
Dane są przetwarzane w BIK przez okres spłaty zobowiązania. Po wygaśnięciu zobowiązania dane przetwarzane są dla celów analizy ryzyka kredytowego, w przypadku wyrażenia zgody. Wycofanie zgody możliwe jest w dowolnym momencie w instytucji, w której zgoda została wyrażona.
Po wygaśnięciu zobowiązania dane mogą być przetwarzane również bez zgody Klienta jednak przez okres nie dłuższy niż 5 lat po wygaśnięciu zobowiązania, w przypadku spełnienia łącznie następujących warunków:
- wystąpiły opóźnienia w spłacie powyżej 60 dni,
- upłynęło co najmniej 30 dni od poinformowania przez Bank o zamiarze przetwarzania danach bez zgody, a zobowiązanie nie zostało w tym czasie uregulowane.
Jak dowiedzieć się jakie dane są przetwarzane w BIK?
Klient ma możliwość bezpośrednio z BIK pobrać swój Raport Konsumencki, który przedstawiać będzie wszystkie dane dotyczące jego osoby, m. in. dane osobowe, dane o zobowiązaniach, dane o zapytaniach. Więcej informacji dotyczących raportu można znaleźć na stronie: www.bik.pl
Czy dane dotyczące zapytań kredytowych mogą zostać usunięte z BIK jeśli nie została zawarta umowa kredytowa?
Brak zawarcia formalnej umowy nie obliguje banku do usunięcia zapytań w BIK. Zapytania kredytowe wykonywane są w ramach tzw. czynności bankowych.
Dane wynikające z zapytań wykonanych przez bank widoczne są dla innych banków przez okres 1 roku od momentu ich złożenia. Po upływie tego okresu informacje o zapytaniach będą ujawniane przez okres 10 lat, wyłącznie w Raporcie Konsumenckim dla klienta i nie będą służyły do oceny zdolności kredytowej.
Podstawę prawną do przetwarzania danych pochodzących z zapytań w sytuacji, gdy nie doszło do zawarcia umowy z klientem jest Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych „RODO”, a więc w związku z wykonywaniem czynności bankowej oraz w prawnie usprawiedliwionym celu, jakim jest ustawowy obowiązek dokonania oceny zdolności kredytowej klienta (art. 70 Prawa bankowego) w związku ze złożonym wnioskiem. Dane przetwarzane są również w przypadku, kiedy nie dojdzie do podpisania umowy.