Tarcza Finansowa PFR 2.0 dla Mikrofirm
Program finansowany i realizowany przez Polski Fundusz Rozwoju SA
przyjmowanie nowych wniosków zostało zakończone 28 lutego 2021 r.
Program finansowany i realizowany przez Polski Fundusz Rozwoju SA
Kryteria przyznania subwencji dla mikrofirm
Mikrofirma, aby otrzymać subwencję musi:
Ważne:
Na potrzeby ustalenia statusu przedsiębiorcy (Mikrofirma/MŚP) przez pracownika rozumie się osobę zatrudnioną wyłącznie na podstawie umowy o pracę, z wyłączeniem pracowników przebywających na urlopach macierzyńskich, na warunkach urlopu macierzyńskiego, na urlopach ojcowskich, rodzicielskich, wychowawczych lub zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego.
- być przedsiębiorcą w rozumieniu art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców;
- być wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) lub Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG);
- zatrudniać na dzień 31 grudnia 2019 r., a w przypadku braku jakiegokolwiek pracownika na tę datę - na dzień 31 lipca 2020 r., co najmniej 1 pracownika, ale nie więcej niż 9 pracowników (definicja pracownika na potrzeby ustalenia statusu przedsiębiorcy - patrz niżej "Ważne");
- nie posiadać zaległości w opłacaniu podatków i składek na ubezpieczenia społeczne na 31 grudnia 2019 r. lub na 31 grudnia 2020 r. lub na dzień złożenia wniosku o subwencję, przy czym nie będą uznawane za zaległość:
- rozłożenie płatności podatków lub składek na ubezpieczenia społeczne na raty lub jej odroczenie, lub
- zaleganie z płatnościami podatków i składek na ubezpieczenia społeczne nieprzekraczające trzykrotności wartości opłaty pobieranej przez operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy Prawo Pocztowe za traktowanie przesyłki listowej jako przesyłki poleconej, lub
- złożenie wniosku do ZUS o brak płatności składek na ubezpieczenia społeczne w ramach tarcz antykryzysowych;
- prowadzić działalności gospodarczą 31 grudnia 2019 r. oraz w dniu składania wniosku o udzielenie subwencji finansowej;
- na dzień składania wniosku nie mieć otwartej likwidacji na podstawie KSH, nie mieć złożonego wniosku o wykreślenie z CEIDG oraz wobec której, na dzień składania wniosku, nie zostało otwarte: (i) postępowanie upadłościowe na podstawie Prawa Upadłościowego lub (ii) postępowanie restrukturyzacyjne na podstawie Prawa Restrukturyzacyjnego;
- prowadzić w trzech wymienionych w Programie Tarczy Finansowej PFR 2.0 (dalej: "Program") datach, czyli 31 grudnia 2019 r., 1 listopada 2020 r. i w dniu składania wniosku o subwencję działalność gospodarczą w co najmniej jednej z branż określonych w Programie (wykonywanie działalności w jednym lub więcej ze wskazanych w Programie kodach PKD) - lista PKD;
- odnotować spadek przychodów o minimum 30% w związku z zakłóceniami w funkcjonowaniu gospodarki na skutek COVID-19 w jednym z dwóch okresów:
- od 1 kwietnia 2020 r. do 31 grudnia 2020 r. w porównaniu do okresu od 1 kwietnia 2019 r. do 31 grudnia 2019 r. lub
- od 1 października 2020 r. do 31 grudnia 2020 r. w porównaniu do okresu od 1 października 2019 r. do 31 grudnia 2019 r.;
- posiadać rezydencję podatkową na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego, a jej główny beneficjent rzeczywisty, w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 1 Ustawy AML nie może posiadać rezydencji podatkowej w tzw. „rajach podatkowych” w rozumieniu Konkluzji Rady UE w sprawie zrewidowanej listy państw nie współpracujących w celach podatkowych (2020/C 64/03 w wersji uwzględniającej zmiany ogłoszone 7 października 2020 r. w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej C 331/3). Odejście od tej zasady możliwe jest w sytuacji zobowiązania się przedsiębiorcy i/lub jego głównego beneficjenta rzeczywistego do przeniesienia rezydencji podatkowej na teren Europejskiego Obszaru Gospodarczego w terminie do 9 miesięcy od dnia udzielenia finansowania w ramach Programu;
- spełniać warunki określone w sekcji 3.1 Tymczasowych Ram Pomocy, których definicja znajduje się w Regulaminie Tarczy Finansowej PFR 2.0.
Ważne:
Na potrzeby ustalenia statusu przedsiębiorcy (Mikrofirma/MŚP) przez pracownika rozumie się osobę zatrudnioną wyłącznie na podstawie umowy o pracę, z wyłączeniem pracowników przebywających na urlopach macierzyńskich, na warunkach urlopu macierzyńskiego, na urlopach ojcowskich, rodzicielskich, wychowawczych lub zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego.
Kwota subwencji finansowej
Kwota subwencji finansowej jest iloczynem sumy osób zatrudnionych przez przedsiębiorcę na 30 września 2020 r. (jednakże nie więcej niż 9 osób zatrudnionych w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy) oraz wartości progu zgodnie ze spadkiem przychodów.
Obliczenie subwencji finansowej dla Mikrofirmy odbywa się wg poniższych zasad:
Maksymalna kwota finansowania dla Mikrofirmy to 324 tys. zł, przy czym maksymalna kwota finansowania na osobę zatrudnioną nie może być wyższa niż 36 tys. zł. Należy także pamiętać, iż suma finansowania z Tarczy Finansowej 1.0 i Tarczy Finansowej 2.0 na osobę zatrudnioną nie może być wyższa niż 72 tys. zł.
Stan zatrudnienia na potrzeby ustalenia powyższych limitów badany będzie na dzień 30 września 2020 r.
Obliczenie subwencji finansowej dla Mikrofirmy odbywa się wg poniższych zasad:
- 18 tys. zł na osobę zatrudnioną przy spadku przychodów <30%,60%),
- 36 tys. zł na osobę zatrudnioną przy spadku przychodów <60%,100%>.
Maksymalna kwota finansowania dla Mikrofirmy to 324 tys. zł, przy czym maksymalna kwota finansowania na osobę zatrudnioną nie może być wyższa niż 36 tys. zł. Należy także pamiętać, iż suma finansowania z Tarczy Finansowej 1.0 i Tarczy Finansowej 2.0 na osobę zatrudnioną nie może być wyższa niż 72 tys. zł.
Stan zatrudnienia na potrzeby ustalenia powyższych limitów badany będzie na dzień 30 września 2020 r.
Cel finansowania
Subwencja dla Mikrofirm może zostać wykorzystana wyłącznie na pokrycie kosztów prowadzonej działalności gospodarczej, w tym:
Środki z subwencji nie mogą zostać przeznaczone na:
- pokrycie kosztów wynagrodzeń osób zatrudnionych (z zastrzeżeniem podanym poniżej),
- kosztów zakupu towarów i materiałów,
- kosztów usług obcych,
- bieżących kosztów obsługi finansowania zewnętrznego,
- kosztów najmu (lub umów o podobnym charakterze) nieruchomości użytkowanej na cele prowadzenia działalności gospodarczej,
- kosztów wszelkich zobowiązań publicznoprawnych,
- amortyzacji sprzętu i innych środków trwałych niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej.
Środki z subwencji nie mogą zostać przeznaczone na:
- dokonywanie jakichkolwiek płatności (w tym, w szczególności, odpraw i innych podobnego rodzaju świadczeń związanych z zakończeniem relacji prawnych pomiędzy beneficjentem a osobą zatrudnioną, nagród, premii, udziału w zysku oraz innych świadczeń uznaniowo wypłacanych osobie zatrudnionej przez beneficjenta) na rzecz jakiejkolwiek osoby zatrudnionej z tytułu, lub w związku, z umową (w tym umową o pracę lub umową cywilnoprawną) łączącą taką osobę z beneficjentem, poza wynagrodzeniem podstawowym, wynagrodzeniem chorobowym lub wynagrodzeniem za czas przestoju;
- transfer środków pochodzących z Programu, pod jakimkolwiek tytułem prawnym, na rzecz właścicieli lub podmiotów powiązanych z beneficjentem;
- przedpłacanie kredytów, leasingów oraz innych podobnych instrumentów;
- finansowanie transakcji nabycia (przejęcia) w sposób bezpośredni lub pośredni, w części lub całości innego podmiotu, lub dokonywania transakcji, których celem jest, pośrednio lub bezpośrednio, takie nabycie lub przejęcie (zakaz akwizycji).
Warunki zwrotu subwencji
Subwencja finansowa podlega całkowitemu umorzeniu pod warunkiem łącznego spełnienia poniższych warunków:
Szczegółowe zasady umorzenia i zwrotu subwencji są opisane w Regulaminie Tarczy Finansowej PFR 2.0.
- utrzymanie działalności gospodarczej na dzień 31 grudnia 2021 r., rozumiane jako nieprzerwane prowadzenie działalności gospodarczej w okresie od dnia złożenia wniosku do 31 grudnia 2021 r.; w okresie od dnia złożenia wniosku do 31 grudnia 2021 r. wobec Przedsiębiorcy nie może rozpocząć się likwidacja, upadłość lub restrukturyzacja;
- utrzymanie średniorocznego zatrudnienia w 2021 r. na co najmniej takim samym poziomie jak średnioroczne zatrudnienie w roku 2020; w sytuacji, gdy średnioroczne zatrudnienie Mikrofirmy w roku 2020 różni się od liczby osób zatrudnionych, na które beneficjent otrzymał subwencję finansową, przyjmuje się, że średnioroczne zatrudnienie Mikrofirmy za rok 2020 odpowiada liczbie osób zatrudnionych, na które została udzielona subwencja finansowa.
Szczegółowe zasady umorzenia i zwrotu subwencji są opisane w Regulaminie Tarczy Finansowej PFR 2.0.
Proces rozliczenia i umorzenia subwencji dla mikrofirm w ramach Tarczy Finansowej PFR 2.0
W styczniu 2022 roku Polski Fundusz Rozwoju rozpocznie proces rozliczenia i zwolnienia z obowiązku zwrotu subwencji dla mikrofirm w ramach Tarczy Finansowej PFR 2.0. Firmy, które spełnią określone wymagania mogą liczyć na 100% umorzenia.
Przedsiębiorcy powinni rozliczyć subwencję za pośrednictwem bankowości elektronicznej w tym samym banku, w którym składali wniosek o udzielenie wsparcia. W przypadku konieczności spłaty subwencji, będą ją spłacać na inny rachunek, niż w przypadku Tarczy Finansowej PFR 1.0, a formularze wniosków nie będą zawierać wstępnej propozycji rozliczenia.
Rozliczenia Tarczy 2.0 dla mikrofirm będą odbywać się w dwóch etapach.
Decyzje PFR zostaną opublikowane w bankowości internetowej banku.
Ważną różnicą w stosunku do rozliczenia Tarczy Finansowej PFR 1.0 jest to, że termin złożenia oświadczenia o rozliczeniu nie następuje po roku od uzyskania subwencji, a termin wydania wskazanych wyżej decyzji przez PFR nie zależy od czasu złożenia oświadczenia.
Zasady rozliczenia mikrofirm
Całkowite umorzenie subwencji finansowej otrzymają mikrofirmy, które łącznie spełnią oba poniższe warunki:
Formularz oświadczenia o rozliczeniu dla mikrofirm zawiera numer rachunku, na który przedsiębiorca może wpłacić pieniądze z subwencji, jeśli chce je zwrócić przed wydaniem decyzji przez PFR. Spłaty dokonane przez mikrofirmę przed dniem wydania decyzji przez PFR pomniejszają saldo subwencji do umorzenia.
Wymagane oświadczenia i inne informacje
Przedsiębiorcy powinni rozliczyć subwencję za pośrednictwem bankowości elektronicznej w tym samym banku, w którym składali wniosek o udzielenie wsparcia. W przypadku konieczności spłaty subwencji, będą ją spłacać na inny rachunek, niż w przypadku Tarczy Finansowej PFR 1.0, a formularze wniosków nie będą zawierać wstępnej propozycji rozliczenia.
Rozliczenia Tarczy 2.0 dla mikrofirm będą odbywać się w dwóch etapach.
- Rozliczenia mikrofirm
Od 19 stycznia do 28 lutego 2022 r. PFR udostępni w bankowości elektronicznej formularz oświadczenia o rozliczeniu dla mikrofirmy. Po upływie tego terminu formularz oświadczenia o rozliczeniu będzie niedostępny, a rozliczenie subwencji, co do zasady, niemożliwe. - Decyzje dotyczące umorzeń
- określenie kwoty subwencji podlegającą zwolnieniu z obowiązku zwrotu (w tym o całkowitym umorzeniu),
- wezwanie do zwrotu całej subwencji albo
- informację o zidentyfikowaniu przez PFR okoliczności, które uniemożliwiają ustalenie wysokości subwencji podlegającej umorzeniu. Wówczas PFR poprosi beneficjenta o dalsze wyjaśnienia.
Decyzje PFR zostaną opublikowane w bankowości internetowej banku.
Ważną różnicą w stosunku do rozliczenia Tarczy Finansowej PFR 1.0 jest to, że termin złożenia oświadczenia o rozliczeniu nie następuje po roku od uzyskania subwencji, a termin wydania wskazanych wyżej decyzji przez PFR nie zależy od czasu złożenia oświadczenia.
Zasady rozliczenia mikrofirm
Całkowite umorzenie subwencji finansowej otrzymają mikrofirmy, które łącznie spełnią oba poniższe warunki:
- nieprzerwane utrzymanie działalności gospodarczej do 31 grudnia 2021 r.
- oraz utrzymanie średniego poziomu zatrudnienia w 2021 r. w porównaniu do liczby pracowników, na których otrzymał subwencję.
Formularz oświadczenia o rozliczeniu dla mikrofirm zawiera numer rachunku, na który przedsiębiorca może wpłacić pieniądze z subwencji, jeśli chce je zwrócić przed wydaniem decyzji przez PFR. Spłaty dokonane przez mikrofirmę przed dniem wydania decyzji przez PFR pomniejszają saldo subwencji do umorzenia.
Wymagane oświadczenia i inne informacje
- Firmy, które w trakcie wnioskowania o subwencję nie dołączyły poprawnych dokumentów o umocowaniu, odnajdą w formularzach dodatkowe pole, tzw. oświadczenie retrospektywne. Zaznaczając je będą poświadczać, że były umocowane do złożenia wniosku o udzielenie subwencji. Oprócz złożenia tego oświadczenia muszą dostarczyć do banku dokumenty potwierdzające umocowanie w ciągu 14 dni.
- Firmy będą musiały potwierdzić w formularzu, że dokonały wpisu do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych, jeśli nie zrobiły tego wcześniej.
- PKD, które beneficjent wpisuje w formularzu ma charakter informacyjny. Powinien on podać wiodące PKD firmy. Nie musi być ono związane z listą 54 kodów PKD, które warunkowały udział w programie.
Szkolenia dla mikrofirm
Od 27 czerwca 2022 r. PFR prowadzi szkolenia online dla przedsiębiorców dotyczące decyzji w sprawie umorzeń subwencji z Tarczy Finansowej PFR 2.0.
Osoby chętne do wzięcia udziału w szkoleniu prosimy o wypełnienie formularza dostępnego na stronie: https://pfrportal.pl/tarcza-finansowa-pfr-2-0-zapisz-sie-na-szkolenie/
Osoby chętne do wzięcia udziału w szkoleniu prosimy o wypełnienie formularza dostępnego na stronie: https://pfrportal.pl/tarcza-finansowa-pfr-2-0-zapisz-sie-na-szkolenie/