- 2020-05-06
Alior Bank: Zysk netto w I kwartale 2020 powyżej oczekiwań rynku. Koszty działania niższe o 6 proc. w ujęciu r/r
W I kwartale bieżącego roku Alior Bank wypracował 952 mln zł przychodów oraz zysk netto w wysokości 73 mln zł, który okazał się wyższy niż oczekiwania rynku. Bank utrzymuje wysoką efektywność kosztową – koszty działania obniżyły się o 6 proc. w ujęciu r/r i wyniosły 482 mln zł. Jednocześnie, współczynnik TIER1 na koniec I kw.’20 jest na poziomie 12,94 proc., co oznacza 2,2 mld zł nadwyżki kapitału i historycznie największy bufor ponad wymogi regulacyjne.
– Początek roku przyniósł pandemię koronawirusa, która wpłynęła na wszystkie aspekty życia. Na ten moment trudno w pełni przewidzieć gospodarcze skutki tej sytuacji. Dzięki działaniom podjętym w ubiegłym roku znacząco wzmocniliśmy naszą pozycję płynnościową i kapitałową, która utrzymuje się na najwyższym poziomie w historii banku. Dokonane przez nas zmiany w obszarze ryzyka, w tym zmniejszenie portfela korporacyjnego, powodują, że jesteśmy dużo bardziej odporni na kryzys. Jesteśmy dobrze przygotowani na nowe wyzwania i możemy skoncentrować się na wspieraniu naszych klientów, którzy już odczuwają ekonomiczne skutki pandemii. Szczególnie w ostatnich tygodniach w Alior Banku kładziemy duży nacisk na działania wspierające polskie mikro, małe i średnie firmy, które mają ogromny wkład w wypracowywanie wzrostu gospodarczego i tworzenie miejsc pracy – mówi Krzysztof Bachta, prezes zarządu Alior Banku. Aktywnie korzystamy z narzędzi tarczy antykryzysowej i angażujemy się w programy, które mogą pomóc polskim przedsiębiorcom w zarządzaniu płynnością finansową oraz utrzymaniu zatrudnienia. Oferujemy gwarancje płynnościowe Banku Gospodarstwa Krajowego, uruchomiliśmy subwencje z programu tarczy finansowej Polskiego Funduszu Rozwoju, umożliwiamy klientom czasowe odraczanie spłaty rat kredytów. Jednocześnie nieustannie wprowadzamy nowe rozwiązania ułatwiające zdalne korzystanie z bankowości – dodaje Krzysztof Bachta.
Kluczowe wskaźniki finansowe w I kw. 2020 roku:
Alior Bank utrzymuje pod kontrolą koszty działania. W I kw.’20 wyniosły 482 mln zł, co oznacza spadek o 6 proc. względem analogicznego okresu w 2019 roku, kiedy wynosiły one 512 mln zł. W tym czasie wskaźnik C/I wyniósł 50,6 proc. (wzrost o 0,7 p.p. w porównaniu z I kw.’19). W pierwszym kwartale 2020 roku bank odnotował minimalną różnicę w poziomie wskaźnika kosztów ryzyka (+0,07 p.p.), który wyniósł 1,93 proc.
Wzmocniona pozycja kapitałowa
Poziom współczynników kapitałowych TIER1 oraz TCR na koniec I kw.’20 pozostawia znaczny bufor ponad wymogi regulacyjne. Łączny współczynnik kapitałowy (TCR) wyniósł 15,52 proc. wobec 15,40 proc. w analogicznym okresie ubiegłego roku, a współczynnik TIER1 wzrósł z 12,42 proc. w I kw.’19 do 12,94 proc. w I kw.’20.
– Efekty działań, które podjęliśmy w poprzednich kwartałach, pozytywnie wpływają na obecną sytuację płynnościową banku. Wskaźnik płynnościowy LCR na koniec kwietnia wynosi 170 proc., przy minimum regulacyjnym w wysokości 100 proc. Wskaźniki kapitałowe utrzymują się na wysokich, bezpiecznych poziomach. W związku z obniżeniem przez regulatora buforu ryzyka systemowego nasza nadwyżka kapitałowa w pierwszym kwartale wyniosła aż 2,2 mld zł, co potwierdza wysoki poziom bezpieczeństwa banku. W obliczu nadchodzących wyzwań gospodarczych przychody i koszty ryzyka będą z pewnością pod większą presją, nie mniej jednak jesteśmy dobrze przygotowani na obecną sytuację – mówi Tomasz Biłous, wiceprezes zarządu Alior Banku odpowiedzialny za finanse.
Niski udział branż najbardziej zagrożonych wpływem COVID-19
Alior Bank posiada stosunkowo niski udział klientów biznesowych z branż najbardziej zagrożonych wpływem COVID-19. W segmencie klienta biznesowego 73 proc. portfela to branże niskiego ryzyka, 15 proc. to firmy zakwalifikowane do średniego ryzyka, natomiast zaledwie 12 proc. firm zostało zdefiniowanych jako wrażliwe na rozwój pandemii i jej skutki.¬ Wskaźnik kosztów ryzyka w segmencie klienta biznesowego wyniósł w I kw.’20 2,25 proc., co oznacza istotny spadek w porównaniu do ostatniego kwartału 2019 r., gdy wynosił 2,77 proc.
Dynamiczny wzrost liczby klientów indywidualnych poprzez długotrwałe relacje
Liczba klientów indywidualnych wzrosła o 169 tys. r/r. Poprawiła się także jakość długotrwałej relacji klienta z bankiem. W I kw.’20 zanotowano 10 proc. wzrost liczby nowych rachunków z kartą debetową. O 67 proc. r/r. wzrosła natomiast liczba nowych rachunków z systematycznymi wpływami i o 61 proc. liczba nowych rachunków z transakcjami, które zostały otwarte w IV kwartale 2019 roku.
Alior Bank skutecznie zwiększa rolę bankowości cyfrowej. Sprzedaż rachunków osobistych i kont oszczędnościowych w kanałach zdalnych wzrosła o 63 proc. r/r, a pożyczki gotówkowej o 6 proc. r/r. Niezmiennie od kilku kwartałów rośnie też zainteresowanie klientów aplikacją mobilną banku. Na koniec I kw.’20 liczba użytkowników aplikacji Alior Mobile wyniosła 504 tys. Oznacza to wzrost o 60 proc. w ciągu roku. Na koniec I kwartału 2020 r. Alior Bank obsługiwał ponad 4,4 mln klientów i posiadał 207 oddziałów własnych oraz 584 placówki partnerskie bankowości detalicznej i biznesowej.
Poprawa relacyjności w segmencie klienta biznesowego i mikro
Liczba klientów w segmencie mikro przekroczyła na koniec I kw. próg 200 tys. (+19 proc. r/r). W tym okresie widoczny jest wzrost o 15 p.p. r/r liczby nowych rachunków z kartą debetową. Jednocześnie 67 tys. mikroprzedsiębiorców płaciło składki ZUS oraz podatki za pośrednictwem konta w Alior Banku (+24 proc. r/r). Bank odnotował znaczny wzrost efektywności w pozyskiwaniu klientów z segmentu mikro w kanałach zdalnych. Sprzedaż nowych rachunków firmowych otwartych online utrzymuje się na wysokim poziomie. W I kw.’20 wyniosła 36,1 proc. wszystkich nowych rachunków (wzrost o 13,4 p.p. r/r).
Pokrycie nowej sprzedaży kredytów dla mikrofirm gwarancjami BGK utrzymuje się na poziomie powyżej 90 proc. Zaktualizowana polityka kredytowa oraz wdrożenie nowego systemu kredytowego powodują wzrost jakości nowej sprzedaży. W kolejnych miesiącach bank oczekuje 100 proc. pokrycia gwarancją dla nowej sprzedaży. Wysoki poziom gwarancji będzie korzystnie wpływał na koszty ryzyka oraz współczynniki kapitałowe. Działania banku skierowane do klienta biznesowego koncentrują się na zwiększeniu aktywności i budowaniu trwałej relacji. Nowa sprzedaż w sektorze MŚP i dużych firm jest realizowana z wyższym uproduktywnieniem. Liczba klientów aktywnie korzystających z systemu BankConnect, który umożliwia integrację bankowości internetowej BusinessPro z systemami klientów, wzrosła aż o 235 proc. r/r.
Wsparcie dla przedsiębiorców w trakcie pandemii
Alior Bank od początku pandemii podjął działania dostosowujące ofertę dla przedsiębiorców do ich obecnej sytuacji. Bank wprowadził możliwość wnioskowania o czasowe odroczenie spłaty kredytu. Dostosował również swoją ofertę do planu pomocowego Banku Gospodarstwa Krajowego. Zapewnia to klientom lepsze warunki gwarancji de minimis, gdzie zabezpieczenie może wynieść nawet 80 proc. kwoty kredytu, a także dostęp do Funduszu Gwarancji Płynnościowych. Ponadto, klienci Alior Banku, którzy posiadają rachunek firmowy, mogą składać wnioski o subwencje z Tarczy Finansowej Polskiego Funduszu Rozwoju dla Firm i Pracowników.
Kolejne wdrożenia ułatwiające zdalne bankowanie
W I kw. 2020 Alior Bank wprowadził szereg rozwiązań ułatwiających klientom korzystanie z bankowości bez wychodzenia z domu. Klientom biznesowym oferuje możliwość zdalnego podpisania dokumentów za pomocą rozwiązania Autenti, polskiego fintechu, w których bank zainwestował pod koniec ubiegłego roku, czy podpisu kwalifikowanego.
Klienci indywidualni zyskali możliwość samodzielnego odzyskania numeru klienta (CIF), który jest niezbędny do zalogowania się do bankowości internetowej. Mogą też korzystać z FOTO ID – autorskiej metody weryfikacji tożsamości klientów bez konieczności ich wizyty w oddziale. To intuicyjne rozwiązanie poprawia doświadczenia klientów i otwiera nowe możliwości sprzedaży w kanałach zdalnych.
Kluczowe wskaźniki finansowe w I kw. 2020 roku:
- Przychody 952 mln zł.
- Zysk netto wyniósł 73 mln zł. Istotny wpływ zaksięgowania rocznej składki na fundusz Bankowego Funduszu Gwarancyjnego (-89 mln zł).
- Wskaźnik ROE w I kw. 2020 na poziomie 4,34 proc.
- Bezpieczna pozycja kapitałowa oraz płynnościowa banku. Współczynnik TIER1 na poziomie 12,94 proc., a TCR 15,52 proc. Nadwyżka ponad wymogi regulacyjne dla TIER1 wynosi 444 p.b. (2 223 mln zł), a TCR 502 p.b. (2 514 mln zł).
- Spadek kosztów działania r/r o 6 proc. do poziomu 482 mln zł w I kw.’20 z 512 mln zł w I kw.’19. Wskaźnik C/I na poziomie 50,6 proc. r.r (+0,7 p.p.).
- Koszty ryzyka na poziomie 1,93 proc. Stosunkowo niski udział klientów biznesowych z branż najbardziej zagrożonych wpływem COVID-19.
- Marża odsetkowa netto (NIM) banku w analizowanym okresie wyniosła 4,34 proc. (-0,36 p.p.). Marża odsetkowa pod wpływem wyroku TSUE w/s zwrotu prowizji w przypadku przedterminowej spłaty. Bez uwzględnienia wpływu wyroku TSUE NIM wyniósłby 4,69 proc.
Alior Bank utrzymuje pod kontrolą koszty działania. W I kw.’20 wyniosły 482 mln zł, co oznacza spadek o 6 proc. względem analogicznego okresu w 2019 roku, kiedy wynosiły one 512 mln zł. W tym czasie wskaźnik C/I wyniósł 50,6 proc. (wzrost o 0,7 p.p. w porównaniu z I kw.’19). W pierwszym kwartale 2020 roku bank odnotował minimalną różnicę w poziomie wskaźnika kosztów ryzyka (+0,07 p.p.), który wyniósł 1,93 proc.
Wzmocniona pozycja kapitałowa
Poziom współczynników kapitałowych TIER1 oraz TCR na koniec I kw.’20 pozostawia znaczny bufor ponad wymogi regulacyjne. Łączny współczynnik kapitałowy (TCR) wyniósł 15,52 proc. wobec 15,40 proc. w analogicznym okresie ubiegłego roku, a współczynnik TIER1 wzrósł z 12,42 proc. w I kw.’19 do 12,94 proc. w I kw.’20.
– Efekty działań, które podjęliśmy w poprzednich kwartałach, pozytywnie wpływają na obecną sytuację płynnościową banku. Wskaźnik płynnościowy LCR na koniec kwietnia wynosi 170 proc., przy minimum regulacyjnym w wysokości 100 proc. Wskaźniki kapitałowe utrzymują się na wysokich, bezpiecznych poziomach. W związku z obniżeniem przez regulatora buforu ryzyka systemowego nasza nadwyżka kapitałowa w pierwszym kwartale wyniosła aż 2,2 mld zł, co potwierdza wysoki poziom bezpieczeństwa banku. W obliczu nadchodzących wyzwań gospodarczych przychody i koszty ryzyka będą z pewnością pod większą presją, nie mniej jednak jesteśmy dobrze przygotowani na obecną sytuację – mówi Tomasz Biłous, wiceprezes zarządu Alior Banku odpowiedzialny za finanse.
Niski udział branż najbardziej zagrożonych wpływem COVID-19
Alior Bank posiada stosunkowo niski udział klientów biznesowych z branż najbardziej zagrożonych wpływem COVID-19. W segmencie klienta biznesowego 73 proc. portfela to branże niskiego ryzyka, 15 proc. to firmy zakwalifikowane do średniego ryzyka, natomiast zaledwie 12 proc. firm zostało zdefiniowanych jako wrażliwe na rozwój pandemii i jej skutki.¬ Wskaźnik kosztów ryzyka w segmencie klienta biznesowego wyniósł w I kw.’20 2,25 proc., co oznacza istotny spadek w porównaniu do ostatniego kwartału 2019 r., gdy wynosił 2,77 proc.
Dynamiczny wzrost liczby klientów indywidualnych poprzez długotrwałe relacje
Liczba klientów indywidualnych wzrosła o 169 tys. r/r. Poprawiła się także jakość długotrwałej relacji klienta z bankiem. W I kw.’20 zanotowano 10 proc. wzrost liczby nowych rachunków z kartą debetową. O 67 proc. r/r. wzrosła natomiast liczba nowych rachunków z systematycznymi wpływami i o 61 proc. liczba nowych rachunków z transakcjami, które zostały otwarte w IV kwartale 2019 roku.
Alior Bank skutecznie zwiększa rolę bankowości cyfrowej. Sprzedaż rachunków osobistych i kont oszczędnościowych w kanałach zdalnych wzrosła o 63 proc. r/r, a pożyczki gotówkowej o 6 proc. r/r. Niezmiennie od kilku kwartałów rośnie też zainteresowanie klientów aplikacją mobilną banku. Na koniec I kw.’20 liczba użytkowników aplikacji Alior Mobile wyniosła 504 tys. Oznacza to wzrost o 60 proc. w ciągu roku. Na koniec I kwartału 2020 r. Alior Bank obsługiwał ponad 4,4 mln klientów i posiadał 207 oddziałów własnych oraz 584 placówki partnerskie bankowości detalicznej i biznesowej.
Poprawa relacyjności w segmencie klienta biznesowego i mikro
Liczba klientów w segmencie mikro przekroczyła na koniec I kw. próg 200 tys. (+19 proc. r/r). W tym okresie widoczny jest wzrost o 15 p.p. r/r liczby nowych rachunków z kartą debetową. Jednocześnie 67 tys. mikroprzedsiębiorców płaciło składki ZUS oraz podatki za pośrednictwem konta w Alior Banku (+24 proc. r/r). Bank odnotował znaczny wzrost efektywności w pozyskiwaniu klientów z segmentu mikro w kanałach zdalnych. Sprzedaż nowych rachunków firmowych otwartych online utrzymuje się na wysokim poziomie. W I kw.’20 wyniosła 36,1 proc. wszystkich nowych rachunków (wzrost o 13,4 p.p. r/r).
Pokrycie nowej sprzedaży kredytów dla mikrofirm gwarancjami BGK utrzymuje się na poziomie powyżej 90 proc. Zaktualizowana polityka kredytowa oraz wdrożenie nowego systemu kredytowego powodują wzrost jakości nowej sprzedaży. W kolejnych miesiącach bank oczekuje 100 proc. pokrycia gwarancją dla nowej sprzedaży. Wysoki poziom gwarancji będzie korzystnie wpływał na koszty ryzyka oraz współczynniki kapitałowe. Działania banku skierowane do klienta biznesowego koncentrują się na zwiększeniu aktywności i budowaniu trwałej relacji. Nowa sprzedaż w sektorze MŚP i dużych firm jest realizowana z wyższym uproduktywnieniem. Liczba klientów aktywnie korzystających z systemu BankConnect, który umożliwia integrację bankowości internetowej BusinessPro z systemami klientów, wzrosła aż o 235 proc. r/r.
Wsparcie dla przedsiębiorców w trakcie pandemii
Alior Bank od początku pandemii podjął działania dostosowujące ofertę dla przedsiębiorców do ich obecnej sytuacji. Bank wprowadził możliwość wnioskowania o czasowe odroczenie spłaty kredytu. Dostosował również swoją ofertę do planu pomocowego Banku Gospodarstwa Krajowego. Zapewnia to klientom lepsze warunki gwarancji de minimis, gdzie zabezpieczenie może wynieść nawet 80 proc. kwoty kredytu, a także dostęp do Funduszu Gwarancji Płynnościowych. Ponadto, klienci Alior Banku, którzy posiadają rachunek firmowy, mogą składać wnioski o subwencje z Tarczy Finansowej Polskiego Funduszu Rozwoju dla Firm i Pracowników.
Kolejne wdrożenia ułatwiające zdalne bankowanie
W I kw. 2020 Alior Bank wprowadził szereg rozwiązań ułatwiających klientom korzystanie z bankowości bez wychodzenia z domu. Klientom biznesowym oferuje możliwość zdalnego podpisania dokumentów za pomocą rozwiązania Autenti, polskiego fintechu, w których bank zainwestował pod koniec ubiegłego roku, czy podpisu kwalifikowanego.
Klienci indywidualni zyskali możliwość samodzielnego odzyskania numeru klienta (CIF), który jest niezbędny do zalogowania się do bankowości internetowej. Mogą też korzystać z FOTO ID – autorskiej metody weryfikacji tożsamości klientów bez konieczności ich wizyty w oddziale. To intuicyjne rozwiązanie poprawia doświadczenia klientów i otwiera nowe możliwości sprzedaży w kanałach zdalnych.