- 2024-08-02
Stabilizacja na wysokim poziomie – Alior Bank podsumowuje pierwsze półrocze 2024 r.
Alior Bank odnotował bardzo dobre wyniki finansowe za II kwartał 2024 r. W tym czasie wypracował przychody na poziomie 1,44 mld zł, co oznacza wzrost o 6 proc. rok do roku. Zysk netto wzrósł do 586 mln zł, czyli o 80 mln więcej w porównaniu z tym samym okresem poprzedniego roku. Aktywa Banku w omawianym czasie wzrosły o 8 proc., osiągając 90,1 mld zł.
W II kw. 2024 r. Alior Bank wypracował zysk netto na poziomie 586 mln zł, o 16 proc. wyższy niż w tym samym kwartale ubiegłego roku. Zysk netto Banku w II kw. 2024 r., skorygowany o obciążenie związane z wakacjami kredytowymi (czyli o 86 mln zł brutto) wyniósłby rekordowe 655,6 mln zł. Łączny zysk wypracowany przez Alior Bank w pierwszym półroczu osiągnął 1,164 mld zł, czyli o 34 proc. więcej niż w I półroczu 2023 r.
W II kw. 2024 r. przychody Banku ogółem wyniosły 1,44 mld zł, co oznacza wzrost o 6 proc. (o 82 mln zł) w stosunku do tego samego okresu w 2023 r. Z kolei w pierwszym półroczu 2024 r. było to łącznie 2,94 mld zł, o 9 proc. więcej rok do roku. Wynik odsetkowy w II kw. 2024 r. zwiększył się o 7 proc. rok do roku i wyniósł 1,24 mld zł, natomiast wynik prowizyjny spadł o 2 proc., osiągając 211 mln zł.
– W ubiegłym kwartale utrzymaliśmy silną pozycję rynkową z zyskiem sięgającym niemal 0,6 mld zł. Aktywa banku w ujęciu rocznym zwiększyły się o 8 proc., przekraczając 90 mld zł. Względem II kwartału 2023 r. możemy się również pochwalić 6-proc. wzrostem liczby klientów indywidualnych, których jest już około 4,4 mln. Ostatnie miesiące obfitowały w wydarzenia kluczowe dla naszego rozwoju. W maju po raz pierwszy Alior Bank podzielił się zyskiem z inwestorami, wypłacając dywidendę za 2023 rok na sumę 577 milionów złotych. Dodatkowo agencja ratingowa S&P przyznała Alior Bankowi ocenę BB+ z perspektywą pozytywną. Jest to przede wszystkim zasługa ponad 4,6 miliona klientów, którzy nam zaufali, a także pracowników oraz akcjonariuszy – mówi Artur Chołody, członek Rady Nadzorczej delegowany do pełnienia czynności wiceprezesa Zarządu Banku kierującego pracami Zarządu Banku.
Rentowność kapitału własnego (ROE) na koniec II kw. 2024 r. wyniosła 23,9 proc. Z kolei wskaźnik kredytów do depozytów (L/D) w analizowanym okresie wzrósł o 2,1 pp. w porównaniu z analogicznym okresem ub. roku, osiągając wartość 84,6 proc. Na koniec II kwartału 2024 r. poziomy współczynników kapitałowych Grupy Alior Banku pozostają na stabilnym poziomie, znacząco przekraczając minima regulacyjne. TIER 1 osiągnął poziom 17,12 proc., a TCR 17,53 proc.
– Jesteśmy bardzo zadowoleni z osiągniętej marży odsetkowej (NIM), która w II kw. 2024 r. kształtowała się na poziomie 5,82 proc. Był to co prawda poziom o 0,23 pp. niższy rok do roku, jednak skorygowana o wpływ wakacji kredytowych wyniosłaby 6,22 proc. Plasuje to Alior Bank w gronie najbardziej rentownych podmiotów, pod względem osiąganej marży odsetkowej. Podobnie cieszy wskaźnik kredytów do depozytów (L/D), który po II kw. 2024 r. jest na poziomie 84,6 proc., co wskazuje na koncentrację Banku na podstawowym obszarze działalności tj. równomiernym wzroście bazy depozytowej i portfela kredytowego – komentuje Radomir Gibała, wiceprezes Zarządu Alior Banku odpowiedzialny za obszar finansów.
Wskaźnik kredytów niepracujących (NPL) w II kwartale 2024 r. spadł do 6,78 proc., czyli o blisko 3 pp. w ujęciu rocznym. Wskaźnik CoR, czyli kosztów ryzyka w tym samym okresie wyniósł 0,23 proc.
– Konsekwentne realizowanie strategii zarządzania ryzykiem kredytowym pozwoliło na znaczną redukcję kosztów ryzyka, które w drugim kwartale 2024 r. wyniosły 39 mln zł, czyli o 74 proc. mniej w porównaniu z tym samym okresem poprzedniego roku. Współczynnik CoR spadł do 0,23 proc., o 0,71 pp. rok do roku. Obecnie nie identyfikujemy czynników, które mogłyby w istotny sposób negatywnie wpłynąć na poziom kosztów ryzyka. Przewidujemy, że w 2024 r. dla Grupy Alior Banku będą oscylowały wokół poziomu 0,65 proc., a przy założeniu braku istotnych zmian makroekonomicznych w najbliższych latach, spodziewamy się, że wyniosą 0,8 proc. – dodaje Tomasz Miklas, wiceprezes Zarządu Alior Banku odpowiedzialny za obszar ryzyka.
Klienci indywidualni
W pierwszym półroczu 2024 r. Alior Bank odnotował znaczny wzrost, o 28 proc. rok do roku, sprzedaży kont osobistych. Wyraźnie wzrosła także liczba klientów Alior Banku z systematycznymi wpływami. Na koniec czerwca wyniosła ona 1,126 mln, czyli o 61 tys. więcej niż rok wcześniej. Wzrosła również liczba Kont Jakże Osobistych – obecnie jest ich 843 tysiące, co oznacza wzrost o 20 proc. w stosunku do tego samego kwartału poprzedniego roku.
Aplikacja Alior Mobile zyskuje na popularności wśród klientów banku. W drugim kwartale 2024 r. korzystało z niej już 1,2 mln użytkowników, czyli o 19 proc. więcej niż rok wcześniej. Zwiększa się również transakcyjność w bankowości mobilnej. W minionym kwartale za pośrednictwem aplikacji klienci indywidualni zlecili prawie 19 mln przelewów, a liczba transakcji BLIK wzrosła o 33 proc. w ujęciu rocznym i sięga już blisko 22 mln. Aplikacja Alior Mobile jest wciąż rozwijana o nowe funkcje, w tym także o usługi pozabankowe, które cieszą się zainteresowaniem użytkowników. Liczba opłat dokonanych w aplikacji za przejazdy autostradą i bilety komunikacji zbiorowej wzrosła o 16 proc. rok do roku i wynosi 655 tys.
Alior Bank utrzymuje stabilny poziom wolumenu kredytów hipotecznych. W II kw. bieżącego roku ich sprzedaż wyniosła blisko 0,7 mld zł, co stanowi wzrost o 14 proc. w ujęciu rocznym. O 11 proc. w tym okresie zwiększyła się liczba klientów z kredytem hipotecznym. Wartość portfela brutto wyniosła 19,8 mld zł, o 22 proc. więcej niż w tym samym okresie w ubiegłym roku, co zapewniło Alior Bankowi udział w rynku na poziomie 3,8 proc. Na koniec pierwszego półrocza 2024 r. udział kredytów na nieruchomości mieszkaniowe w portfelu Alior Banku osiągnął 29,3 proc. brutto.
W II kwartale 2024 r. aż 76 proc. udzielanych kredytów hipotecznych miało okresowo stałą stopę procentową – prawie dwa razy więcej niż w II kwartale 2023 r. Kredyty o okresowo stałej stopie procentowej stanowiły 24,4 proc. portfela kredytów hipotecznych na koniec omawianego okresu.
W II kw. 2024 r. sprzedaż pożyczek gotówkowych wzrosła o 7 proc. względem poprzedniego kwartału, osiągając wartość prawie 1,7 mld zł. Bank w dalszym ciągu zwiększa udział sprzedaży w kanałach zdalnych, który w tym kwartale wynosił 55 proc. Pomiędzy kwietniem a czerwcem osiągnięto rekordowy wynik w sprzedaży online, wynoszący 129 mln zł. Udział rynkowej sprzedaży pożyczek gotówkowych w II kwartale 2024 r. sięgnął 7 proc. Alior Bank jest jednym z liderów w tym sektorze, a jego udział w rynku wynosi obecnie 10 proc.
Klienci biznesowi
Alior Bank skutecznie umacnia pozycję w zakresie obsługi klientów biznesowych, odnotowując 5-procentowy udział w sprzedaży. W sektorze budownictwa bank osiąga 10-procentowy udział rynkowy, a także podtrzymuje ponad 9-procentowy udział w segmencie jednoosobowych działalności gospodarczych (JDG).
Zauważalna jest poprawa w jakości portfela kredytowego banku w zakresie klientów biznesowych, z wyraźnym spadkiem wolumenu kredytów niepracujących (NPL) do poziomu 2,8 mld zł, co oznacza wynik niższy o 21 proc. w ujęciu rocznym.
W pierwszej połowie 2024 roku Alior Bank wprowadził nowe, cyfrowe narzędzia dla przedsiębiorców, zwiększając tym samym efektywność operacyjną. Ważnym udogodnieniem była integracja rejestracji działalności gospodarczej w CEIDG z otwarciem rachunku firmowego przez bankowość internetową.
Bank notuje również postęp w zakresie efektywności operacyjnej. W drugim kwartale zaobserwowano wzrost o 84 proc. liczby klientów korzystających z BankConnect w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. Na stabilnym poziomie znajduje się zainteresowanie automatyzacją procesów, której udział w nowych umowach sprzedażowych dla małych firm pozostał bez zmian rok do roku. W ostatnim kwartale ponad 80 proc. dyspozycji było realizowanych zdalnie, natomiast sprzedaż rachunków prowadzona online wzrosła o 125 proc. w ujęciu rocznym.
Ład korporacyjny i odpowiedzialność społeczna
Alior Bank aktywnie promuje działania wspierające zrównoważony rozwój, skupiając się przede wszystkim na aspekcie odpowiedzialności społecznej zarówno wobec klientów, jak i pracowników. Jest to część strategii banku „Bank na co dzień, Bank na przyszłość”.
W raporcie „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki” wydanym przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu, w pierwszym półroczu 2024 r. Alior Bank został doceniony za pięć projektów, obejmujących m.in. Tydzień ESG, Alior Uniwersytet, inicjatywę ONA, Olimpiadę Alior Banku oraz szereg działań charytatywnych wspierających budowę lepszej przyszłości.
Co więcej, bank podjął kroki w kierunku większej transparentności i odpowiedzialności, rozpoczynając przygotowania do swojego pierwszego sprawozdania dotyczącego zrównoważonego rozwoju oraz tworząc Ramy Zrównoważonego Finansowania. Alior Bank rozpoczął również opracowywanie strategii dekarbonizacji portfela oraz mierzenie śladu węglowego swojego portfela kredytowego.
Alior Bank objął mecenatem siódmą edycję Festiwalu WODECKI TWIST, poświęconego pamięci i twórczości Zbigniewa Wodeckiego. Jako partner strategiczny tego wydarzenia Alior Bank, podobnie jak sam festiwal, chce łączyć to, co najlepsze w tradycji oraz to, co oferuje współczesność, czyli rozwój technologiczny, ekonomiczny i społeczny. Jednocześnie, pamiętając o swoim dziedzictwie i tożsamości, bank stale się rozwija, jest otwarty na nowości, różnorodność, przyszłość i na nowe pokolenia.
Alior Bank od wielu lat angażuje się w projekty gamingowe i wspiera społeczność graczy. W I półroczu tego roku został sponsorem Narodowej Drużyny Esportu, która walczy o awans na mistrzostwa świata w Rijadzie w kilku popularnych tytułach gier, organizowane przez IESF (International Esports Federation).
Kluczowe wskaźniki finansowe Grupy Alior Banku w II kw. 2024 roku:
W II kw. 2024 r. przychody Banku ogółem wyniosły 1,44 mld zł, co oznacza wzrost o 6 proc. (o 82 mln zł) w stosunku do tego samego okresu w 2023 r. Z kolei w pierwszym półroczu 2024 r. było to łącznie 2,94 mld zł, o 9 proc. więcej rok do roku. Wynik odsetkowy w II kw. 2024 r. zwiększył się o 7 proc. rok do roku i wyniósł 1,24 mld zł, natomiast wynik prowizyjny spadł o 2 proc., osiągając 211 mln zł.
– W ubiegłym kwartale utrzymaliśmy silną pozycję rynkową z zyskiem sięgającym niemal 0,6 mld zł. Aktywa banku w ujęciu rocznym zwiększyły się o 8 proc., przekraczając 90 mld zł. Względem II kwartału 2023 r. możemy się również pochwalić 6-proc. wzrostem liczby klientów indywidualnych, których jest już około 4,4 mln. Ostatnie miesiące obfitowały w wydarzenia kluczowe dla naszego rozwoju. W maju po raz pierwszy Alior Bank podzielił się zyskiem z inwestorami, wypłacając dywidendę za 2023 rok na sumę 577 milionów złotych. Dodatkowo agencja ratingowa S&P przyznała Alior Bankowi ocenę BB+ z perspektywą pozytywną. Jest to przede wszystkim zasługa ponad 4,6 miliona klientów, którzy nam zaufali, a także pracowników oraz akcjonariuszy – mówi Artur Chołody, członek Rady Nadzorczej delegowany do pełnienia czynności wiceprezesa Zarządu Banku kierującego pracami Zarządu Banku.
Rentowność kapitału własnego (ROE) na koniec II kw. 2024 r. wyniosła 23,9 proc. Z kolei wskaźnik kredytów do depozytów (L/D) w analizowanym okresie wzrósł o 2,1 pp. w porównaniu z analogicznym okresem ub. roku, osiągając wartość 84,6 proc. Na koniec II kwartału 2024 r. poziomy współczynników kapitałowych Grupy Alior Banku pozostają na stabilnym poziomie, znacząco przekraczając minima regulacyjne. TIER 1 osiągnął poziom 17,12 proc., a TCR 17,53 proc.
– Jesteśmy bardzo zadowoleni z osiągniętej marży odsetkowej (NIM), która w II kw. 2024 r. kształtowała się na poziomie 5,82 proc. Był to co prawda poziom o 0,23 pp. niższy rok do roku, jednak skorygowana o wpływ wakacji kredytowych wyniosłaby 6,22 proc. Plasuje to Alior Bank w gronie najbardziej rentownych podmiotów, pod względem osiąganej marży odsetkowej. Podobnie cieszy wskaźnik kredytów do depozytów (L/D), który po II kw. 2024 r. jest na poziomie 84,6 proc., co wskazuje na koncentrację Banku na podstawowym obszarze działalności tj. równomiernym wzroście bazy depozytowej i portfela kredytowego – komentuje Radomir Gibała, wiceprezes Zarządu Alior Banku odpowiedzialny za obszar finansów.
Wskaźnik kredytów niepracujących (NPL) w II kwartale 2024 r. spadł do 6,78 proc., czyli o blisko 3 pp. w ujęciu rocznym. Wskaźnik CoR, czyli kosztów ryzyka w tym samym okresie wyniósł 0,23 proc.
– Konsekwentne realizowanie strategii zarządzania ryzykiem kredytowym pozwoliło na znaczną redukcję kosztów ryzyka, które w drugim kwartale 2024 r. wyniosły 39 mln zł, czyli o 74 proc. mniej w porównaniu z tym samym okresem poprzedniego roku. Współczynnik CoR spadł do 0,23 proc., o 0,71 pp. rok do roku. Obecnie nie identyfikujemy czynników, które mogłyby w istotny sposób negatywnie wpłynąć na poziom kosztów ryzyka. Przewidujemy, że w 2024 r. dla Grupy Alior Banku będą oscylowały wokół poziomu 0,65 proc., a przy założeniu braku istotnych zmian makroekonomicznych w najbliższych latach, spodziewamy się, że wyniosą 0,8 proc. – dodaje Tomasz Miklas, wiceprezes Zarządu Alior Banku odpowiedzialny za obszar ryzyka.
Klienci indywidualni
W pierwszym półroczu 2024 r. Alior Bank odnotował znaczny wzrost, o 28 proc. rok do roku, sprzedaży kont osobistych. Wyraźnie wzrosła także liczba klientów Alior Banku z systematycznymi wpływami. Na koniec czerwca wyniosła ona 1,126 mln, czyli o 61 tys. więcej niż rok wcześniej. Wzrosła również liczba Kont Jakże Osobistych – obecnie jest ich 843 tysiące, co oznacza wzrost o 20 proc. w stosunku do tego samego kwartału poprzedniego roku.
Aplikacja Alior Mobile zyskuje na popularności wśród klientów banku. W drugim kwartale 2024 r. korzystało z niej już 1,2 mln użytkowników, czyli o 19 proc. więcej niż rok wcześniej. Zwiększa się również transakcyjność w bankowości mobilnej. W minionym kwartale za pośrednictwem aplikacji klienci indywidualni zlecili prawie 19 mln przelewów, a liczba transakcji BLIK wzrosła o 33 proc. w ujęciu rocznym i sięga już blisko 22 mln. Aplikacja Alior Mobile jest wciąż rozwijana o nowe funkcje, w tym także o usługi pozabankowe, które cieszą się zainteresowaniem użytkowników. Liczba opłat dokonanych w aplikacji za przejazdy autostradą i bilety komunikacji zbiorowej wzrosła o 16 proc. rok do roku i wynosi 655 tys.
Alior Bank utrzymuje stabilny poziom wolumenu kredytów hipotecznych. W II kw. bieżącego roku ich sprzedaż wyniosła blisko 0,7 mld zł, co stanowi wzrost o 14 proc. w ujęciu rocznym. O 11 proc. w tym okresie zwiększyła się liczba klientów z kredytem hipotecznym. Wartość portfela brutto wyniosła 19,8 mld zł, o 22 proc. więcej niż w tym samym okresie w ubiegłym roku, co zapewniło Alior Bankowi udział w rynku na poziomie 3,8 proc. Na koniec pierwszego półrocza 2024 r. udział kredytów na nieruchomości mieszkaniowe w portfelu Alior Banku osiągnął 29,3 proc. brutto.
W II kwartale 2024 r. aż 76 proc. udzielanych kredytów hipotecznych miało okresowo stałą stopę procentową – prawie dwa razy więcej niż w II kwartale 2023 r. Kredyty o okresowo stałej stopie procentowej stanowiły 24,4 proc. portfela kredytów hipotecznych na koniec omawianego okresu.
W II kw. 2024 r. sprzedaż pożyczek gotówkowych wzrosła o 7 proc. względem poprzedniego kwartału, osiągając wartość prawie 1,7 mld zł. Bank w dalszym ciągu zwiększa udział sprzedaży w kanałach zdalnych, który w tym kwartale wynosił 55 proc. Pomiędzy kwietniem a czerwcem osiągnięto rekordowy wynik w sprzedaży online, wynoszący 129 mln zł. Udział rynkowej sprzedaży pożyczek gotówkowych w II kwartale 2024 r. sięgnął 7 proc. Alior Bank jest jednym z liderów w tym sektorze, a jego udział w rynku wynosi obecnie 10 proc.
Klienci biznesowi
Alior Bank skutecznie umacnia pozycję w zakresie obsługi klientów biznesowych, odnotowując 5-procentowy udział w sprzedaży. W sektorze budownictwa bank osiąga 10-procentowy udział rynkowy, a także podtrzymuje ponad 9-procentowy udział w segmencie jednoosobowych działalności gospodarczych (JDG).
Zauważalna jest poprawa w jakości portfela kredytowego banku w zakresie klientów biznesowych, z wyraźnym spadkiem wolumenu kredytów niepracujących (NPL) do poziomu 2,8 mld zł, co oznacza wynik niższy o 21 proc. w ujęciu rocznym.
W pierwszej połowie 2024 roku Alior Bank wprowadził nowe, cyfrowe narzędzia dla przedsiębiorców, zwiększając tym samym efektywność operacyjną. Ważnym udogodnieniem była integracja rejestracji działalności gospodarczej w CEIDG z otwarciem rachunku firmowego przez bankowość internetową.
Bank notuje również postęp w zakresie efektywności operacyjnej. W drugim kwartale zaobserwowano wzrost o 84 proc. liczby klientów korzystających z BankConnect w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. Na stabilnym poziomie znajduje się zainteresowanie automatyzacją procesów, której udział w nowych umowach sprzedażowych dla małych firm pozostał bez zmian rok do roku. W ostatnim kwartale ponad 80 proc. dyspozycji było realizowanych zdalnie, natomiast sprzedaż rachunków prowadzona online wzrosła o 125 proc. w ujęciu rocznym.
Ład korporacyjny i odpowiedzialność społeczna
Alior Bank aktywnie promuje działania wspierające zrównoważony rozwój, skupiając się przede wszystkim na aspekcie odpowiedzialności społecznej zarówno wobec klientów, jak i pracowników. Jest to część strategii banku „Bank na co dzień, Bank na przyszłość”.
W raporcie „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki” wydanym przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu, w pierwszym półroczu 2024 r. Alior Bank został doceniony za pięć projektów, obejmujących m.in. Tydzień ESG, Alior Uniwersytet, inicjatywę ONA, Olimpiadę Alior Banku oraz szereg działań charytatywnych wspierających budowę lepszej przyszłości.
Co więcej, bank podjął kroki w kierunku większej transparentności i odpowiedzialności, rozpoczynając przygotowania do swojego pierwszego sprawozdania dotyczącego zrównoważonego rozwoju oraz tworząc Ramy Zrównoważonego Finansowania. Alior Bank rozpoczął również opracowywanie strategii dekarbonizacji portfela oraz mierzenie śladu węglowego swojego portfela kredytowego.
Alior Bank objął mecenatem siódmą edycję Festiwalu WODECKI TWIST, poświęconego pamięci i twórczości Zbigniewa Wodeckiego. Jako partner strategiczny tego wydarzenia Alior Bank, podobnie jak sam festiwal, chce łączyć to, co najlepsze w tradycji oraz to, co oferuje współczesność, czyli rozwój technologiczny, ekonomiczny i społeczny. Jednocześnie, pamiętając o swoim dziedzictwie i tożsamości, bank stale się rozwija, jest otwarty na nowości, różnorodność, przyszłość i na nowe pokolenia.
Alior Bank od wielu lat angażuje się w projekty gamingowe i wspiera społeczność graczy. W I półroczu tego roku został sponsorem Narodowej Drużyny Esportu, która walczy o awans na mistrzostwa świata w Rijadzie w kilku popularnych tytułach gier, organizowane przez IESF (International Esports Federation).
Kluczowe wskaźniki finansowe Grupy Alior Banku w II kw. 2024 roku:
- Przychody: 1 440 mln zł
- Zysk netto: 586 mln zł
- Bezpieczna pozycja kapitałowa: współczynnik TIER 1 na poziomie 17,12 proc., TCR: 17,53 proc., nadwyżki ponad minima regulacyjne wynoszą odpowiednio: 845 pb. oraz 686 pb.
- CoR (koszty ryzyka): 0,23 proc.
- NPL (wskaźnik kredytów niepracujących): 6,78 proc.
- NIM (marża odsetkowa netto): 5,82 proc.
- ROE (rentowność kapitału własnego): 23,9 proc.
- C/I (koszty do dochodów): 35,7 proc.