- 2023-11-28
Coraz młodsi ludzie decydują się na kredyty ratalne – wyniki raportu Alior Banku
Kredyty ratalne Alior Banku interesują coraz młodszych klientów – osoby w wieku 26-35 lat stanowią 32 proc. konsumentów korzystających z takiego sposobu sfinansowania swoich zakupów. Największą popularnością cieszą się one w województwie mazowieckim, ale to mieszkańcy lubelskiego wnioskują o najwyższe kwoty kredytów. Kredytobiorcy najczęściej decydują się na 20 rat, a średnia kwota zobowiązania wynosi około 3700 zł. To kluczowe wnioski z raportu o kredytach ratalnych w Alior Banku.
W trzecim kwartale 2023 r. odnotowano wzrost sprzedaży kredytów ratalnych w stosunku do analogicznego okresu w 2022 r., z najwyższym wynikiem w sierpniu. Najpopularniejsze były zobowiązania na sumy od 1 do 3 tys. zł, które stanowiły ok. 44,5 proc. wszystkich udzielonych kredytów.
Najwięcej kredytów ratalnych udzielono w województwie mazowieckim – stanowiły one ponad 15 proc. wszystkich zobowiązań. W najmniejszym stopniu zainteresowani tego typu finansowaniem byli mieszkańcy województwa świętokrzyskiego (2 proc.). Z kolei najwyższa średnia kwota kredytu widoczna jest w województwie lubelskim i wynosi ok. 4 tys. zł. Co ciekawe, kredytobiorcy najczęściej wybierają opcję rozłożenia spłaty na 20 rat o średniej wysokości 221 zł.
- Dostrzegamy duży wzrost zainteresowania nisko kwotowymi kredytami ratalnymi, dlatego pozostajemy w pełnej gotowości na dostarczenie usług najwyższej jakości w tym zakresie. Nasze elastyczne podejście do cen, wygoda procesu wnioskowania, szybkość decyzji kredytowych i indywidualizacja oferty umożliwiają klientom realizację zakupowych celów. Jesteśmy dumni z naszych osiągnięć jako lidera w dziedzinie kredytów ratalnych i chcemy pozostawać niezawodnym partnerem finansowym, gotowym sprostać wyzwaniom oraz spełniać zmieniające się oczekiwania klientów teraz i w przyszłości – mówi Marcin Goderski, Dyrektor Zarządzający Pionem Rozwoju Produktów KI i Consumer Finance.
Kredyt ratalny z wykorzystaniem potwierdzeń sms-owych, czy formularzy elektronicznych jest obecnie najbardziej popularny. Niemalże wszystkie procesy sprzedaży tego produktu w województwie pomorskim odbywały się bez użycia papieru. Ze wszystkich regionów Polski najrzadziej korzystano z tej formy w województwie lubelskim, ale mimo wszystko stanowiły one aż 96 proc. wszystkich procesów. W trzecim kwartale 2023 r., w stosunku do analogicznego okresu w 2022 r,. bank zaobserwował wzrost udziału sprzedaży o 70 proc. w kanałach online. Odzwierciedla to trend cyfryzacji usług finansowych i preferencje klientów dotyczące wygody oraz szybkości obsługi.
- Dzięki zaangażowaniu zespołu UX proces rat online charakteryzuje się przejrzystością i dostępnością. Użytkownik na każdym etapie wniosku jest w jasny sposób informowany o jego przebiegu. Nasi klienci doceniają to rozwiązanie, o czym świadczą wyniki regularnych badań NPS, które nigdy nie spadły poniżej 80 proc. Wierzymy, że proces online dostępny obecnie oraz doskonalony w przyszłości pozwoli na utrzymanie przez Alior Bank roli lidera na polskim rynku kredytów ratalnych – mówi Marcin Baś, Dyrektor ds. Kluczowych Kontrahentów w Alior Banku.
Kredyty ratalne cieszą się takim samym zainteresowaniem wśród kobiet, jak i mężczyzn. Ponad 60 proc. kredytobiorców jest w wieku 26-45 lat. Najstarsi zamieszkują województwa świętokrzyskie i lubuskie (średnia wieku 42 lata), a najmłodsi – podkarpackie i pomorskie (średnio 40 lat). Młodsi klienci (18-25 lat) częściej decydują się na mniejsze kwoty oscylujące koło 3,2 tys. Natomiast kredytobiorcy w wieku 56-65 lat decydują się na zobowiązania w wysokości około 5 tys. zł.
Zdecydowanie dominują konsumenci z umową o pracę, którzy stanowią 71 proc. Około 22 proc. z nich utrzymuje się z emerytury lub prowadzenia działalności gospodarczej. Najmniej kredytobiorców zarabia na pracy w gospodarstwie rolnym lub otrzymuje rentę. Najwyższe dochody deklarują kredytobiorcy z województwa mazowieckiego, których średnie zarobki netto wynoszą 6,8 tys. zł.
Najniższe - mieszkańcy województwa podkarpackiego i świętokrzyskiego (średnio niewiele ponad 5 tys. zł netto). Blisko 23 proc. klientów wykazuje dochód pomiędzy 3 tys. zł a 4 tys. zł netto, a 22 proc. kredytobiorców - pomiędzy 4 tys. zł a 5 tys. zł netto.
Warto zauważyć, że klienci różnią się stanem cywilnym, a także stopniem edukacji. Ponad połowę stanowią osoby w związku małżeńskim. Blisko 1/3 to kawalerowie i panny. Z kredytów niemal w ogóle nie korzystają pary przebywające w separacji lub małżonkowie, którzy wspólnie rozliczają PIT. Jeśli chodzi o edukację, to 40 proc. z klientów posiada wykształcenie średnie, a 32 proc. wyższe z tytułem magistra. Najrzadziej na zobowiązania finansowe decydują się osoby z tytułem doktora. Klienci Alior Banku głównie biorą kredyty na zakup AGD, telefonów i urządzeń GPS. Kredytem ratalnym klienci finansują także narzędzia, książki, sprzęt fotograficzny i kamery. Wysokie kwoty kredytu są przeznaczane na zakup mikroinstalacji fotowoltaicznych, pomp ciepła czy też mebli.
Szczegółowe informacje dostępne są w raporcie.
Najwięcej kredytów ratalnych udzielono w województwie mazowieckim – stanowiły one ponad 15 proc. wszystkich zobowiązań. W najmniejszym stopniu zainteresowani tego typu finansowaniem byli mieszkańcy województwa świętokrzyskiego (2 proc.). Z kolei najwyższa średnia kwota kredytu widoczna jest w województwie lubelskim i wynosi ok. 4 tys. zł. Co ciekawe, kredytobiorcy najczęściej wybierają opcję rozłożenia spłaty na 20 rat o średniej wysokości 221 zł.
- Dostrzegamy duży wzrost zainteresowania nisko kwotowymi kredytami ratalnymi, dlatego pozostajemy w pełnej gotowości na dostarczenie usług najwyższej jakości w tym zakresie. Nasze elastyczne podejście do cen, wygoda procesu wnioskowania, szybkość decyzji kredytowych i indywidualizacja oferty umożliwiają klientom realizację zakupowych celów. Jesteśmy dumni z naszych osiągnięć jako lidera w dziedzinie kredytów ratalnych i chcemy pozostawać niezawodnym partnerem finansowym, gotowym sprostać wyzwaniom oraz spełniać zmieniające się oczekiwania klientów teraz i w przyszłości – mówi Marcin Goderski, Dyrektor Zarządzający Pionem Rozwoju Produktów KI i Consumer Finance.
Kredyt ratalny z wykorzystaniem potwierdzeń sms-owych, czy formularzy elektronicznych jest obecnie najbardziej popularny. Niemalże wszystkie procesy sprzedaży tego produktu w województwie pomorskim odbywały się bez użycia papieru. Ze wszystkich regionów Polski najrzadziej korzystano z tej formy w województwie lubelskim, ale mimo wszystko stanowiły one aż 96 proc. wszystkich procesów. W trzecim kwartale 2023 r., w stosunku do analogicznego okresu w 2022 r,. bank zaobserwował wzrost udziału sprzedaży o 70 proc. w kanałach online. Odzwierciedla to trend cyfryzacji usług finansowych i preferencje klientów dotyczące wygody oraz szybkości obsługi.
- Dzięki zaangażowaniu zespołu UX proces rat online charakteryzuje się przejrzystością i dostępnością. Użytkownik na każdym etapie wniosku jest w jasny sposób informowany o jego przebiegu. Nasi klienci doceniają to rozwiązanie, o czym świadczą wyniki regularnych badań NPS, które nigdy nie spadły poniżej 80 proc. Wierzymy, że proces online dostępny obecnie oraz doskonalony w przyszłości pozwoli na utrzymanie przez Alior Bank roli lidera na polskim rynku kredytów ratalnych – mówi Marcin Baś, Dyrektor ds. Kluczowych Kontrahentów w Alior Banku.
Kredyty ratalne cieszą się takim samym zainteresowaniem wśród kobiet, jak i mężczyzn. Ponad 60 proc. kredytobiorców jest w wieku 26-45 lat. Najstarsi zamieszkują województwa świętokrzyskie i lubuskie (średnia wieku 42 lata), a najmłodsi – podkarpackie i pomorskie (średnio 40 lat). Młodsi klienci (18-25 lat) częściej decydują się na mniejsze kwoty oscylujące koło 3,2 tys. Natomiast kredytobiorcy w wieku 56-65 lat decydują się na zobowiązania w wysokości około 5 tys. zł.
Zdecydowanie dominują konsumenci z umową o pracę, którzy stanowią 71 proc. Około 22 proc. z nich utrzymuje się z emerytury lub prowadzenia działalności gospodarczej. Najmniej kredytobiorców zarabia na pracy w gospodarstwie rolnym lub otrzymuje rentę. Najwyższe dochody deklarują kredytobiorcy z województwa mazowieckiego, których średnie zarobki netto wynoszą 6,8 tys. zł.
Najniższe - mieszkańcy województwa podkarpackiego i świętokrzyskiego (średnio niewiele ponad 5 tys. zł netto). Blisko 23 proc. klientów wykazuje dochód pomiędzy 3 tys. zł a 4 tys. zł netto, a 22 proc. kredytobiorców - pomiędzy 4 tys. zł a 5 tys. zł netto.
Warto zauważyć, że klienci różnią się stanem cywilnym, a także stopniem edukacji. Ponad połowę stanowią osoby w związku małżeńskim. Blisko 1/3 to kawalerowie i panny. Z kredytów niemal w ogóle nie korzystają pary przebywające w separacji lub małżonkowie, którzy wspólnie rozliczają PIT. Jeśli chodzi o edukację, to 40 proc. z klientów posiada wykształcenie średnie, a 32 proc. wyższe z tytułem magistra. Najrzadziej na zobowiązania finansowe decydują się osoby z tytułem doktora. Klienci Alior Banku głównie biorą kredyty na zakup AGD, telefonów i urządzeń GPS. Kredytem ratalnym klienci finansują także narzędzia, książki, sprzęt fotograficzny i kamery. Wysokie kwoty kredytu są przeznaczane na zakup mikroinstalacji fotowoltaicznych, pomp ciepła czy też mebli.
Szczegółowe informacje dostępne są w raporcie.