Bezpieczne zakupy przedświąteczne

.

Zbliżający się czas Świąt Bożego Narodzenia to czas przygotowań, podczas którego mogą nam towarzyszyć: zakupowy szał, pośpiech i roztargnienie. Te okoliczności sprzyjają działalności przestępców, którzy korzystając z naszej nieuwagi mogą próbować skusić nas „cenowymi promocjami” lub używając manipulacji będą chcieli pozyskać od nas poufne dane - przy użyciu których dokonają transakcji „w naszym imieniu”.

Podczas robienia zakupów szczególnie uważaj na:
  • Oszukańcze witryny sklepowe podszywające się pod legalnie działających przedsiębiorców.
  • Fałszywe sklepy internetowe, które proponują atrakcyjny towar po jeszcze bardziej atrakcyjnej cenie. Oczywiście oferowanego towaru nie posiadają, a zakup prowadzi jedynie do strat finansowych nabywcy.
  • Oszukańcze strony operatorów płatności służące przestępcom do pozyskiwania poufnych danych, wykorzystywanych później do „wyczyszczenia” konta lub zaciągnięcia kredytu.

W okresie przedświątecznym rekomendujemy zachowanie najwyższej ostrożności oraz stosowanie kilku ważnych zasad.

Przed zakupem:
  1. Zweryfikuj sprzedawcę w niezależnych źródłach informacji (np. w ogólnodostępnych rejestrach). Sprawdź czy:
    • podane są prawdziwe dane rejestrowe (REGON, NIP i KRS),
    • adres siedziby sklepu istnieje i czy jest widoczny na mapach internetowych,
    • na podany numer telefonu można się dodzwonić i sprzedawca chętnie rozmawia na temat oferty.
  2. Zwróć uwagę na historię sklepu:
    • od jak dawna sklep działa na rynku,
    • od jak dawna i z jaką intensywnością wystawiane są opinie dotyczące sklepu.
  3. Szczególną uwagę poświęć analizie negatywnych opinii, gdyż te mogą być bardziej miarodajnym źródłem informacji niż pozytywne opinie i komentarze innych klientów na temat:
    • sklepu, bądź sprzedającego,
    • oferowanego produktu,
    • procesu realizacji transakcji/reklamacji/zwrotu.
W trakcie zakupu:
  1. Pamiętaj, że bardziej wiarygodny sklep to ten, w którym masz możliwość:
    • osobistego odbioru zamówienia,
    • uiszczenia płatności w momencie dostarczenia towaru (np. podczas odbioru od kuriera),
    • odroczenia momentu finalizacji płatności na rzecz sprzedającego do czasu potwierdzania dostarczenia towaru zgodnego z zamówieniem.
  2. Unikaj sklepów z tylko jedną formą płatności.
  3. Miej na uwadze, że zarówno symbol kłódki jak i „https” przy adresie strony internetowej sklepu nie gwarantują bezpieczeństwa transakcji.
  4. Przekazuj tylko te dane, które są niezbędne do przeprowadzenia płatności i dostawy towaru lub usługi.
Podczas płatności:
  1. Nigdy nie zgadzaj się na niestandardowe czynności takie jak:
    • instalacja dodatkowego oprogramowania, które jest „rzekomo” wymagane z uwagi na tzw. „bezpieczeństwo płatności”, lub które umożliwi udzielenie ci zdalnego wsparcia,
    • podanie danych do logowania do bankowości internetowej lub mobilnej.
  2. Nigdy nie korzystaj z linków do płatności otrzymanych w wiadomościach SMS, w e-mailach lub poprzez czat.
  3. Wybieraj platformę e-commerce lub dostawcę usługi płatniczej, który zaoferuje ci ochronę, w przypadku, kiedy towar lub usługa nie zostanie dostarczona lub jakość jego będzie odbiegała od zadeklarowanej w ofercie.
  4. Sprawdź, czy znajdujesz się na prawdziwej stronie agenta rozliczeniowego (czy nazwa domeny jest prawidłowa i ma ważny certyfikat) – w przypadku jakichkolwiek wątpliwości przerwij transakcję i skontaktuj się ze sklepem.
  5. Sprawdź, czy po wybraniu banku na stronie operatora płatności, zostałeś przekierowany na stronę w domenie aliorbank.pl.
  6. Jeśli zauważysz zmiany w wyglądzie strony internetowej swojego banku lub niestandardowe jej zachowanie, wstrzymaj realizację dyspozycji i niezwłocznie skontaktuj się z nami.
  7. Obserwuj czy podczas przeprowadzania transakcji nie pojawia się błąd płatności, a w następnym kroku pojawia się inny link do jej ponowienia, który będzie linkiem do podstawionej przez oszustów strony integratora płatności służącej do wyłudzenia poufnych danych.
  8. Dokładnie czytaj treść otrzymanej z banku wiadomości SMS lub komunikatu PUSH podczas zatwierdzania transakcji.
  9. Jeżeli otrzymujesz automatyczne połączenie z banku – dokładnie go wysłuchaj i zweryfikuj, czy lektor opisuje operację, którą właśnie zlecasz.
  10. Zawsze upewnij się, że zgadza się numer konta, kwota oraz rodzaj składanej dyspozycji – w przypadku zakupów powinien to być przelew, a nie np. założenie szablonu zaufanego.

W przypadku podejrzenia próby popełnienia przestępstwa, lub gdy przestępstwo to zostało popełnione, niezwłocznie skontaktuj się z nami, dzwoniąc na infolinię pod numer 12 370 70 00 oraz złóż stosowne zawiadomienie na Policję lub do prokuratury.

Zachęcamy do śledzenia informacji o nowych zagrożeniach na stronie internetowej Alior Banku!

Życzymy udanych zakupów i spokojnych świąt!