Nowy rok szkolny - bezpieczne zakupy
Przed rozpoczęciem roku szkolnego kompletujemy wyprawkę dla ucznia. Ponieważ dla realizacji tego zadania często wykorzystywany jest możliwość zakupów w internecie, poniżej przedstawiamy podstawowe zasady bezpieczeństwa dla tej czynności.
Jak rozpoznać stronę sprzedawcy-oszusta?
- Zawsze miej na uwadze sposób w jaki trafiłeś na stronę sklepu. Typowymi miejscami łowienia potencjalnych ofiar przez cyberprzestępców są media społecznościowe, komunikatory, poczta elektroniczna wiadomości SMS.
- Przestępcy dbają o to, by ich strony pokazywały się pomiędzy stronami popularnych, rzetelnych sklepów internetowych – nie traktuj odpowiedzi wyszukiwarki jako wskazania stron 100% pewnych sprzedawców.
- Jeśli szukasz podręczników szkolnych a wyszukiwarka proponuje stronę sklepu z ofertą podręczników i np. bielizny, materiałów budowlanych i elektroniki, to wzmóż swą czujność podczas korzystania ze sklepu z tak szerokim asortymentem.
- Nieprofesjonalny wygląd strony internetowej, tekst pisany łamaną polszczyzną, błędy ortograficzne, gramatyczne i językowe, słaba jakość zdjęć i grafiki – to wszystko może świadczyć o stronie zbudowanej przez przestępcę. Rzetelnym sprzedawcom zależy na pozytywnej opinii klientów, ich strony nie wyglądają jak „robione na kolanie”.
- Brak określenia bądź niska jakość i spójność elementów biznesu e-commerce: regulaminu, sposobów: dostarczenia towaru, płatności, reklamacji, gwarancji, zwrotu towaru.
- Brak, błędne lub niekompletne dane sprzedawcy i dane adresowe. Firma podana na stronie jako jej właściciel nie istnieje w KRS. We wpisie KRS wskazany jest np. sklep stacjonarny lub firma prowadząca działalność inną niż handlowa może świadczyć o tym, że oszust podszywa się pod istniejącą firmę, która nie ma sklepu internetowego lub stosuje nieużywaną domenę sugerując właściciela strony.
- Brak możliwości kontaktu telefonicznego ze sprzedawcą bądź sprzedawca nie znający odpowiedzi na pytania lub szybko się irytujący, jakiekolwiek niespójności w udzielanych odpowiedziach.
Czy kłódka przy adresie sklepu to gwarancja bezpiecznych zakupów?
Oszuści opracowali metody wykorzystania tego oznaczenia, dlatego ten element nie może stanowić o pozytywnej weryfikacji sklepu. Należy dokładnie zweryfikować poprawność certyfikatu i wziąć pod uwagę wyżej wymienione elementy.
Przeczytaj również: Zagrożenie phishingiem jest wciąż aktualne
Co robić, by nie dać się oszukać podczas zakupów na wiarygodnej stronie internetowej (np. znanego portalu aukcyjnego lub serwisu z ogłoszeniami)?
- Jeżeli oferta zawiera link do „pełnego opisu”, sprawdź czy nie kieruje on do podejrzanej strony, znajdującej się w nieznanej domenie, albo czy nie pojawia się w nim łatwy do przeoczenia błąd literowy, ukrywający podszywanie się pod znany podmiot (np. attegro.pl, gralka.pl).
- Długi czas działalności sprzedawcy nie jest gwarantem uczciwości – zwłaszcza gdy konto zostało przejęte przez oszusta.
- Wiarygodność i spójność innych ofert sprzedającego też umożliwia jego ocenę.
- Odrzuć oferty z dodatkowym warunkiem zakupowym – np. konieczność zalogowanie się w innym miejscu, pobranie i zainstalowanie jakiegoś oprogramowania, sfinalizowanie transakcji na niestandardowej stronie.
- Odrzuć propozycje typu „W celu potwierdzenia tożsamości proszę o zdjęcie karty kredytowej” lub „Towar jest gratis, proszę tylko opłacić kuriera”.
- Jeżeli cokolwiek wydaje się podejrzane - pytaj. Poproś o wyjaśnienia sprzedającego oraz skonsultuj się z bliskimi ci osobami.
Opinie o sklepie – czy warto je sprawdzać?
Opinie zwłaszcza te, które są wystawione na forach internetowych (poza sklepem), zdecydowanie warto brać pod uwagę. Opinie w samym sklepie mogą również nasunąć nam pewne przypuszczenia. Jeżeli w historii wystawianych opinii istnieje luka, np. najnowsze opinie pochodzą z ostatnich tygodni, potem mamy długą przerwę, a kolejne opinie są dużo starsze, to ograniczmy zaufanie. Być może sklep został przejęty i przestępcy spreparowali opinie tak, by właściwie wpłynęły na potencjalnego klienta.
Czego nigdy nie powinniśmy ignorować?
- Powiadomienia przeglądarki informującego, że strona nie jest bezpieczna.
- Sygnałów oprogramowania antywirusowego pojawiających się w trakcie zakupów.
- Pojawienia się kontaktu ze strony „banku” – w momencie realizacji płatności, np. z prośbą o dodatkowe działania na naszym koncie. Przerwij połączenie z „bankiem” i samodzielnie skontaktuj się z bankiem dzwoniąc na numer 19 502.
Inne elementy wskazujące na potencjalne problemy
- Ograniczone czasowo wyjątkowe zniżki, super okazje, „gorące” oferty, skłaniające do podejmowania nieprzemyślanego działania.
- Próby podsunięcia ci legalnej płatności w fałszywym sklepie – w tym samym czasie oszust dokonuje zakupów na swoje dane, natomiast nieświadomy tej techniki nabywca płaci za niego.
- Próby podmiany danych odbiorcy płatności, przekierowanie do fałszywej strony banku lub operatora płatności.
- Żądanie podania danych uwierzytelniających (identyfikator, hasło) do portalu społecznościowego czy bankowości.
Jakie są konsekwencje dokonania zakupu w fałszywym sklepie internetowym?
- Utrata kwoty, którą zapłaciliśmy za produkt czy usługę, których nigdy nie otrzymamy.
- Utrata wszystkich oszczędności i wrażliwych danych – jeżeli w procesie zakupowym zainstalujemy oprogramowanie podsunięte nam przez przestępców.
- Utrata oszczędności przyjaciół – jeżeli wykradzione dane uwierzytelniające posłużą przestępcom do przeprowadzenia ataku, w którym podając się z Ciebie poproszą ich o pilny przelew BLIK.
Czy utracone pieniądze można odzyskać?
- W przypadku płatności kartą wystarczy złożyć reklamację w banku by po jej uznaniu skorzystać z mechanizmu tzw. obciążenia zwrotnego (chargeback).
- Dla płatności wykonanych przelewem próba odzyskania środków jest możliwa dopiero po zatrzymaniu sprawców przez organy ścigania.
Co zrobić, gdy zorientujemy się, że zrobiliśmy zakupy w fałszywym sklepie?
- Jak najszybciej poinformuj dostawcę płatności, czyli bank, w którym prowadzony jest twój rachunek bądź karta płatnicza – zadzwoń na numer 19 502.
- Zgłoś incydent na policji.
- Ostrzeż innych. Poinformuj bliskich i znajomych – zwłaszcza jeżeli utraciłeś identyfikatory i hasła. Wystaw opinię na forach oraz w mediach społecznościowych organizacji broniących praw konsumentów.
Zobacz również: Uwaga na oszustwa związane z przelewami na telefon – ostrzegamy przed przestępcami wysyłającymi fałszywe wiadomości SMS